Wikia

Satam.jpg

Sonic the Hedgehog was een Amerikaanse televisieserie die van 1993 tot 1994 werd uitgezonden in de Verenigde Staten. In de Benelux is deze serie nooit uitgezonden. Het programma wordt vaak onofficiëel Sonic SatAM genoemd om verwarring met de andere serie die die tijd werd uitgezonden, Adventures of Sonic the Hedgehog, te voorkomen. SatAM staat voor het tijdstip waarop de show in Amerika werd uitgezonden, zaterdagmorgen.

De serie zag pas in de vroege stage van de Sonic the Hedgehog-franchise het levenslicht en heeft daarom weinig personages of elementen waar de franchise hedendaags bekend om staat. De enige originele personages van de games waren Sonic, Tails en Dr. Robotnik. De rest van de personages zijn voor de serie erbij bedacht en zijn nog niet vergeten dankzij de Archie Comics, een nog steeds lopende strip die gebaseerd is op deze serie. De franchise kan mede door dit programma verdeeld worden in zijn twee meest uitgebreide universa: Het game-universum en het SatAM/Archie-universum.

In tegenstelling tot AoStH, dat bekend stond om zijn cartootnachtige slapstick, was SatAM serieuzer, grimmiger en gericht op een ouder publiek. Het dagelijks leven van de personages in de series kan worden vergeleken met dat van patrizanen of guerrillastrijders. Het programma was een mix van actie en avontuur, maar niet zonder een gevoel voor humor.

Ondanks dat deze serie niet tot nauwelijks invloed heeft gehad op de algemene Sonic-canon wordt deze serie vaak als (een van) de beste Sonic-series gezien en heeft met de jaren mee een cultstatus verkregen.

Plot Edit

Het verhaal speelt zich af op de planeet Mobius. Tien jaar geleden nam de kwaadaardige Dr. Robotnik de stad Mobotropolis over, hernoemde het naar Robotropolis en robotiseerde alle inwoners met behulp van een Roboticizer. Enkelen, waaronder Sonic the Hedgehog wisten te ontkomen naar het dorp Knothole en vormden een geheime guerrillagroep genaamd de Freedom Fighters die strijden naar vrijheid. Door een krachtbron aan Power Ringen kan Sonic supersnelheid behalen en de dag redden.

In de serie voeren de Freedom Fighters geheime infiltratiemissies uit en proberen ze Dr. Robotnik's plannen tegen te houden. In de tussentijd beleven ze ook hun eigen avonturen. In het tweede seizoen creeërt Robotnik het Doomsday Project waarmee hij de hele wereld mee kan overheersen en ontdekken de Freedom Fighters ook andere vrijheidsstrijder. In de slotaflevering strijden ze uiteindelijk met alle Freedom Fighters om het Doomsday Project. De aflevering beëindigt met een cliffhanger, hoewel seizoen 3 nooit is geproduceerd (mede door concurrentie van de Power Rangers, dat rond dezelfde tijd op een ander net werd uitgezonden).

Personages Edit

SatAM Cast.jpg

De belangrijkste castleden van Sonic SatAM.

Freedom Fighters:
  • Sonic the Hedgehog: Een snelle, blauwe egel met een voorliefde voor chilidogs. Niet al te slim, maar een held in de ogen van zijn vrienden en een vrijheidsstrijder in hart en ziel. Ingesproken door Jaleel White.
  • Princess Sally: Co-leider van de Freedom Fighters en het strategische brein. Ze is een prinses die van haar troon verstoten is en zoekt naar haar vader, terwijl ze met de problemen in Knothole moet overzien. Hoewel hij haar vaak irriteert is ze Sonic's beste vriendin en uiteindelijke liefde. Ingesproken door Kath Soucie.
  • Bunnie Rabbot: Een half-cyborg konijn met gerobotiseerde ledematen. Ondanks dat ze superkrachten heeft en het sterkste lid van de Freedom Fighters is wilt ze graag haar oude ledematen terug. Ze heeft een dik zuidelijk accent, is een optimist en is niet weg van een flirt. Ingesproken door Christine Cavanaugh.
  • Antoine Depardieu: Het comic relief van de serie. Antoine is een Franse lafaard en het minst geliefde lid van de Freedom Fighters. Hij klaagt vaak over hoe moe en verveeld hij is en maakt vaak puinhoop van missies, terwijl de andere leden hem wanhopig proberen bij te leren. Is doodsbang voor margarine. Ingesproken door Rob Paulsen.
  • Tails: Jonge, vrolijke vos met twee staarten en beste vriend van Sonic, die hem behandelt als een broertje. Ondanks zijn grote rol in de games speelt Tails hier een bijrol, aangezien hij een Freedom Fighter in opleiding is. Ingesproken door Bradley Pierce.
  • Rotor: Het technische brein van de Freedom Fighters. Houdt niet van de held uit te hangen en is liever bezig met robotica of uitvinden. In het eerste seizoen ingesproken door Mark Ballou, in het tweede seizoen door Cam Brainard.
  • NICOLE: Sally's zeer intelligente computer. Werkt Sonic vaak op te zenuwen tot ze noodgedwongen samen moeten werken en Sonic's spreektaal overneemt, tot de ergernis van Sally. Net als Sally ingesproken door Kath Soucie.
  • Uncle Chuck: Sonic's gerobotiseerde oom die werkt als spion voor de Freedom Fighters nadat zijn geheugen werd teruggebracht. De uitvinder van de Roboticizer en deels verantwoordelijk voor Robotnik's regime, maar probeert hem met alle macht tegen te werken. Ingesproken door William Windom.
  • Dulcy: Klunzige draak met claustrofobie die alleen het tweede seizoen voorkomt. Ze kan snel vliegen en Freedom Fighters meedragen, maar haar landingen zijn catastrofaal. Ingesproken door Cree Summers.

Slechteriken:

  • Dr. Julian Robotnik: De dictator van Mobius met een voorliefde voor robots. Hij is meedogenloos, kwaadaardig en intelligent, hoewel Sonic hem altijd te snel af is. Ingesproken door Jim Cummings.
  • Snively: Het onderdrukte neefje en hulpje van Robotnik. Snively is net als zijn oom erg slim maar krijgt niet de kans om zich te bewijzen. Hij heeft stiekem een hekel aan zijn oom en mompelt vaak binnenmondse beledigingen, hopend dat hij ooit zelf de macht in handen krijgt. Ingesproken door Charlie Adler.
  • Naugus: Kwaadaardige tovenaar die jaren in de Void heeft versleten. Hij was gepland om de belangrijkste schurk van seizoen 3 te worden, wat niet doorging.
  • SWATbots: De robot-soldaten van Dr. Robotnik. Net als Robotnik ingesproken door Jim Cummings.

Overige personages:

  • Ari: Een ram en vriend van de Freedom Fighters.
  • The King: De koning van Mobotropolis en vader van Sally. Werd van de troon gestoten door Robotnik en naar de Void verbannen, wachtend tot hij ontdekt wordt. Ingesproken door Tim Curry.
  • Rosie: Oppas van Sally die gerobotiseerd werd. Alleen met behulp van tijdreizen kan dit worden voorkomen.
  • Griff: Een geit met opvallende interesse voor de Power Rings...
  • Lupe: Wolf en leidster van Sonic's bondgenoten, de Wolf Pack Freedom Fighters. Ingesproken door Shari Belafonte.

Stripserie Edit

De Amerikaanse uitgeverij Archie Comics baseerde een stripserie op het programma. Hoewel ze niet precies overeenkomen is de gelijkenis erg groot en worden dezelfde personages gebruikt als in de serie. Het loopt vanaf 1993 tot heden en brengt vierwekelijks nieuwe bladen uit.

Games Edit

Er was een game gebaseerd op deze serie gepland, genaamd Sonic Mars, hoewel dit niet door ging. Sindsdien hebben geen enkele SatAM-personages, op Sonic, Tails en Robotnik (Eggman) na een rol gehad in een van de games. In Sonic Spinball maakten enkele Freedom Fighters cameo's, hoewel dit niet veel voorstelde.

Er waren ook plannen om SatAM elementen in het spel Sonic Xtreme toe te voegen. Dit ging uiteindelijk ook niet door door.

Theme Edit

De theme song van Sonic SatAM heet Fastest Thing Alive van de Noisy Neighbours.

Ontvangst en nalatenschapEdit

Sonic SatAM wordt door veel mensen gezien als de beste Sonic-serie. Er bestaan nog altijd veel forums en fanclubs in het teken van SatAM, meer dan welke andere serie dan ook. Er zijn enkele pogingen geweest om een derde animatieserie te maken, hoewel dit nooit succesvol is gebleken.

Vanwege de grote vraag werd de officiële dvd-set in 2007 uitgegeven door Shout! Factory.

De bekende internetcriticus genaamd de Nostalgia Critic, die Adventures of Sonic the Hedgehog zwaar bekritiseerde, prees de serie (iets wat hij zelden doet) om zijn veel betere plot, donkere atmosfeer en indrukwekkende scenario's, maar was ontevreden over de keuze voor een cliffhanger, wat niet altijd een sequel garandeert. Toch benoemde hij SatAM de 12e beste geanimeerde nostalgische televisieserie.[1]

Sonic SatAM heeft een gemiddelde van 7,4 op IMDb. Hiermee is het de best gewaardeerde Sonic-animatie van alle vijf.[2]

AfleveringenEdit

Seizoen 1

  1. Heads or Tails (pilot)
  2. Sonic Boom
  3. Sonic & Sally
  4. Ultra Sonic
  5. Sonic & the Secret Scrolls
  6. Super Sonic
  7. Sonic Racer
  8. Hooked on Sonics
  9. Harmonic Sonic
  10. Sonic's Nightmare
  11. Warp Sonic
  12. Sub-Sonic
  13. Sonic Past Cool

Seizoen 2

  1. Sonic Conversion
  2. Game Guy
  3. No Brainer
  4. Blast to the Past Part 1
  5. Blast to the Past Part 2
  6. Fed Up With Antoine/Ghost Busted
  7. Dulcy
  8. The Void
  9. The Odd Couple/Ro-Becca
  10. Cry of the Wolf
  11. Drood Henge
  12. Spyhog
  13. The Doomsday Project

Around Wikia's network

Random Wiki