Wikia

Sonic the Hedgehog (16-Bit) EU.png

De Europese boxart

Sonic the Hedgehog
is het debuutspel van de gelijknamige franchise en hoofdpersonage. Het werd in 1991 uitgegeven voor de Sega Mega Drive/Genesis en werd een doorbraak in de gamegeschiedenis. Het is momenteel één van de bekenste retrogames aller tijden.

GeschiedenisEdit

Toen Nintendo met Mario de markt veroverde van Sega, hadden deze laatste toch echt een nieuwe doorbraak (en mascotte die Alex Kidd zou vervangen) nodig. Na veel selecties voor het nieuwe personage (waaronder een konijn dat de basis zou vormen voor Ristar, een man met een snor in pyjama waaruit later Dr. Eggman zou voortvloeien en een kruising tussen Bart Simpson en een al te bekende loodgieter in overall) was uiteindelijk (in 1990) Sonic the Hedgehog geboren en kwam zijn eerste spel in 1991 uit op Sega's nieuwe spelsysteem, de Mega Drive. Een tijdje later kwam ook een andere versie van het spel uit op de Sega Master System, die vervolgens uitgebracht werd voor de Game Gear.

GameplayEdit

Sonic the Hedgehog was een sidescroller en een van de eerste 16-bit games. Het doel van het spel is om zo snel mogelijk van de linkerkant van het scherm naar de rechterkant te gaan.

Om dit te doen heeft Sonic een aantal vaardigheden tot zijn beschikking. Hij kan een Super Spin Attack uitvoeren en zo springen om met zijn hele lichaam schade aan te richten. Hij rolt hierbij zijn lichaam op tot een bal. Een typische eigenschap van egels. Bovendien kan hij in een Super Spin Attack over de grond rollen. In tegenstelling tot de meeste games van die tijd heeft Sonic echte acceleratie en deceleratie en is zijn snelheid in balvorm compleet afhankelijk van de zwaartekracht en zijn beginsnelheid.

Sonic rent door de 7 Zones, die opgebouwd zijn uit 3 Acts per stuk terwijl hij ringen moet zien te verzamelen en Badniks verslaan. Heeft hij honderd ringen verzameld, dan krijgt hij een leven erbij. Als hij geraakt wordt door een Badnik of door andere gevaren verliest hij echter al zijn ringen en heeft hij een korte tijd om 20 daarvan opnieuw te verzamelen. Wordt hij geraakt maar heeft hij geen ringen (of wordt hij geplet), dan raakt Sonic een leven kwijt en begint hij opnieuw bij de laatst aangeraakte Lamppost. Als hij er geen heeft aangeraakt begint hij aan het begin van de Act. Als Sonic al zijn levens kwijt is, is het spel voorbij. Als Sonic echter één of meer continues heeft verzameld in de loop van het spel (daarover later meer), komt hij in het continuescherm terecht en heeft hij de kans om verder te gaan in de laatst gespeelde act.

Als Sonic een Badnik verslaat, komt er een Flicky uit. Dit is iets wat in de laatste Sonicspellen niet meer gebeurde, maar in Sonic 4 keren de Flickies weer terug. Door op meerdere Badniks of breekbare objecten te springen zonder de grond te raken, kunnen extra punten verdiend worden. Deze manier van scoren komt in veel Sonicspellen terug.

Aan het eind van elke 1e en 2e Act staat een Signpost met Dr. Ivo Robotniks gezicht erop. Als Sonic hierlangs rent draait het bord om en verschijnt Sonics gezicht erop. Dit beëindigt de Act. Er zijn ook score-emblemen verborgen die extra punten toekennen zodra Sonic ze aanraakt. In de 3e Act van elke Zone staat Robotnik Sonic op te wachten. Na hem te bevechten (en als het goed is te verslaan!) komt Sonic een Egg Prison, een capsule met een hele hoop Flickies erin, tegen. Na de Flickies die erinzitten te bevrijden is ook de 3e Act afgelopen. Er worden punten aan Sonics vastgehouden ringen en de overgebleven tijd verbonden en deze worden bij de totaalscore opgeteld aan het eind van de Act.

Als Sonic 50 of meer ringen bij zich heeft als hij Act 1 of 2 van een Zone voltooit hangt er een grote ring in de lucht achter de Signpost. Als Sonic hierin springt gaat hij na de scoretelling naar de Special Stage, waar hij, door met genoeg vaardigheid door een roterend doolhof te navigeren, een van de zes Chaos Emeralds waarnaar Dr. Robotnik op zoek is kan bemachtigen.

ZonesEdit

Sonic the Hedgehog bevat een zevental niveaus. De Zones. Hieronder staan ze op volgorde.

PersonagesEdit

SpeelbaarEdit

Niet-speelbaarEdit

NalatenschapEdit

Als Sonic's eerste game is de nalatenschap als volgt:

  • Tientallen vervolggames
  • Vijf televisieprogramma's
  • Eén film
  • Zes officiële stripseries
  • Duizenden fans

Achteraf kan gezegd worden dat de impact van dit spel meer dan respectabel is.

Around Wikia's network

Random Wiki